ABC-øerne, farvel til Jørn og velkommen til Sarah

ABC-øerne er 3 tidligere hollandske kolonier, der ligger lige nord for Venezuelas kyst. Bonaire, Curacao og Aruba ligger ikke i alfabetisk rækkefølge.

Nala Danica kom til Bonaire midt om natten, da vi havde sejlet med vældig frisk vind og dermed kom hurtigere frem end forventet. Vi forsøger altid at beregne vores ankomst til nye steder i dagslys. Men allerede kl. 4 om morgenen var vi ved hovedstaden Kralendijk på Bonaire.

For ikke at sejle ind i en fremmed havn lagde vi os ved en kaj i byens kommercielle havn. Planen var at sejle ind i marinaen, når det blev lyst.

Kl. 7:30 næste morgen står skipper op og kigger op af lugen: Whaaaaaat!!!

Tidlig morgen har Ocean Skyskraberen: Mein Schiff 3 lagt sig til kaj i havnen og dens fortøjninger på tværs af havnebassinet, gør at Nala Danica er fanget resten af dagen. Der skulle flere autoriteter – havnefogde, sikkerhedschefer, tolder mm til, før vi fik tilladelse til at forlade kajen et par timer.

Episoden blev ‘talk of the town’ – forretningsdrivende og taxichauffører var helt klar over, hvilken båd vi havde.

Bonaire bød på dejligt gensyn med Xenia, som vi lejede bil med for at se den lille ø. Sydpå udvindes salt – nordpå så vi hulemalerier. Alle vegne var der kaktusser, leguaner, papegøjer, pelikaner og flamingoer og fantastisk turkisblåt vand at snorkle i.

På sejlturen fra Bonaire til Curacao fik skipper afprøvet sit nye fiskeudstyr – og efter en halv time var der bid. Vi kunne hive en stor kongemakrel ombord. 140 cm og 14 kg fisk, der er blevet til fiskebøffer, fiskefrikadeller, lynstegt, marineret fisk og fiskesuppe.

23AA4B6F-0E11-4E99-90F6-8D0D059DD7C8

Sidste dag i februar sagde vi farvel til Jørn, der har sejlet med som gast i en måned. Det har været en fornøjelse at have Jørn ombord og sært at sende ham hjem til frost og kulde.

E347F0B4-94F8-4A86-A6C6-7FC65ADC80BA

Sent om aftenen d. 28. februar kunne vi hente Sarah i lufthavenen. Sarah sejler med den næste måned, hvor vi skal besøge Cartagena i Columbia, San Blas og Colon i Panama. Det er så dejligt at gense Sarah og have hende tæt på i mange dage.

One thought on “ABC-øerne, farvel til Jørn og velkommen til Sarah

1. Britt

Ihhhhh altså😊 Alle de oplevelser, I kan da aldrig finde ro, i en “kedelig” hverdag herhjemme.